19.1.2017

Taidenäyttely ja zine

Mainitsin tossa viime merkinnässä, että oon tänä vuonna onnistunut osallistumaan taidenäyttelyyn ja kaverin omakustanteiseen taidelehtiseen, eli hienommin sanottuna zineen (jos termi ei ole tuttu: click)! 

Kerron nyt ekaksi siitä näyttelystä ja sit sen jälkeen vielä siitä lehtisestä erikseen kun liittyyvät toisiinsa. Näyttelyn nimi oli siis OBSCURATI ja esiinnyimme siellä muutaman kaverini kaverin kanssa nimellä ROTTTA-kollektiivi mikä vittaa tuohon lehteen jonka nimi on vain Rottta. Tämä minun kaverini kysyi minulta siis joskus joulukuun alkupuolella, että lähtisinkö tällä porukalla mukaan näyttelyyn jonka aihepiiri olisi okkulttistiset jumalahahmot (huhhuh). Minulla oli vain noin kaksi viikkoa aikaa maalata taulu, mutta homma kuulosti hauskalta niin suostuin. 

Tässäpä siis posetan oman tauluni edessä näyttelyn avajaisissa.

Kuvat otti Jenni joka oli seuralaiseni ja kuski. Yritin olla nauramatta niin tähän tuli tollanen hauska muikee ilme haha :D

Näyttely pidettiin Oulun Kulttuuribingolla 23.11-9.12.2016 välisenä aikana. Kyseessä on siis Oululainen nuorten ylläpitämä yritys joka tarjoaa mm kulttuuritapahtumia, näyttelytilaa ja muuta vuokrattavaa tilaa. En jaksa tähän selittää enempää, että mikä ihmeen bingo, joten lisätietoa löytyy heidän omilta sivuiltaan! Sinne näyttelynavajaisiin tuli loppujenlopuksi tosi paljon porukkaa. Vaikea sanoa kuinka iso osa niistä oli vaan niitä kaverin kavereita, mutta toisaalta eihän sillä ole väliä. Itse tunsin koko väestä tasan kaksi ihmistä. Aikamoisia taidehörhöjä näytti porukkassa olevan kuitenkin kaikenkaikkiaan. Itse yritys on perustettu ilmeisesti joskus 2012 hujakoilla niin kyllähän monet sen jo tietää ja siellä käy paljonkin ihmisiä ympäri vuoden.

Tässä tapahtuman juliste/flaijeri.

Vasemmalla kuva taulusta ihan alkumetreillä. Lyijykynä hahmotelmatkin vielä näkyy. Oikealla taulu on vielä taustaa ja viimeistelyä vaille. 

Vaikka mulla oli vaan se kaksi viikkoa aikaa maalata tämän niin se meni aika kivuttomasti ja panikoimatta. Maalasin tämän siis akryllimaaleilla jota nykyään käytän öljyvärien sijaan. Kuivuvat nopeammin eivätkä haise ja sit aiheuta migreeniä. Taulupohja on joku vaan Stockmannilta joskus ostettu kangaspohjainen valmiiksi päälystetty. Koko on 45-54cm. Käytin ajan 50/60 suunnitteluun ja maalaamiseen. Halusin valita erkoisemmat värit joissa on vahva kontrasti. Rusakko tuntui tarpeeksi jännältä, koska se toi mulle mieleen Watership Down elokuvan missä on itseasissa rusakko/jänis jumalia. Mun maalaus prosessi tälläsissä tauluissa on aina aika sama. Ideointi, luonnoksia paperille, luonnostelu taulupohjalle lyijykynällä, pohja maalaus (eli siis yleensä tausta ja joku toinen dominoivampi väri) ja sitten vaan kerroksia ja lisää kerroksia, sekä lopussa viimeistelyt.

Tässä vielä tarkemmin valmis lopputulos. Taulun nimi on Jänis Jumala.

No niin sitten tämä Rottta zine. Eli ensimmäinen julkastiin joskus 2015 kesällä ja toinen 2016 syksyllä. Molemmat mustavalkoisia painoksia, jotka tämä minun asiaa ns pyörittävä kaveri kävi tulostamassa jossain paikassa x ja sitten jakoi itse parin kaverinsa avustuksella Oulussa. Tuo toka numero oli myös näytillä Oulun sarjakuva festivaaleila. Osallistuin tulostamis kustannuksiin parilla hassulla eurolla. Tänä vuonna tässä alkuvuodesta meidän olisi tarkoitus saada ulos eka värillinen Rottta. Lupasin jo osallistua taas ja onhan värillisen tekeminen huomattavasti hauskempaa! Lehti on tähän mennessä ollut hyvin kollaasi henkinen ja mun työt tavallaan erottunu vähän liikaa sieltä välistä (oma mielipide siis), mutta katotaan mitä se kolmonen tuo tullessaan.  

Tässä sivut joilla on mun töitä. Näistä kaksi onkin ollut jo nähtävissä täällä mun blogissa (click ja click). Lehden logon on tehnyt S. Heikkilä, niin ja tuon mahtavan kuvan tokan numeron kannessa olevasta Oulun Toripoliisi patsaasta. #vainoululaisetymmärtää

No niin tällästä siis sain myös aikaiseksi 2016. Haluutteko nähdä jotain muuta sellasta mitä tein/saavutin viime vuonna hässäkkää? Esim parhaat selfiet, tai mun vuosi kuvina jne?

4 kommenttia:

  1. Mun lowkey unelma on kanssa ollut joskus päästä osallistumaan zinen tekemiseen (ja taidenäyttelyyn of course)! Vähän siistiä ku oot päässyt osallistumaan :3

    Mä tykkään kun kerrot sun luomisprosessista ja -vaiheista ja -menetelmistä, ne kiinnostaa mua aina :) Kiva nähdä aina missä järjestyksessä joku tekee asiat, tai miten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On tosi kivaa, että joku on kysynyt mua omiin juttuihinsa mukaan! Enhän mä muuten siis mihinkään olisi taas osallistunut ^^'

      Muakin kiinnostaa ihmisten erilaiset tavat tehdä ja se prosessin selittäminen. Mä voisin tehdä sellasen kunnon tutoriaalin joskus muka jostain jos uskaltaisin :3

      Kiitos taas!! <3

      Poista
  2. Tää on niin siistiä että oot ja jaksat olla mukana ja tehä tämmösiä "oikeita" juttuja! Ja edelleen tuo taulu on ihan helevetin hieno!! Hyvä Saara!!! HUUTOMERKKEJÄ!!!! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kyl kieltämättä ylpee et lähdin mukaan kun oon niin vaikee... KIITOS!! OTAN HUUTOMERKKISI JA OLEN SUPER KIITOLLINEN!!! <3 <3 <3

      Poista

Kaikki blogista löytyvä materiaali (ellei erikseen mainita) on Saara Roineen tuottamaa ja copyright-lain suojaamaa. Älä käytä, kopio, poista vesileimaa, tai levitä ilman omistajan allekirjoittamaa suostumusta. Kaikki oikeudet pidätetään: Saara Roine ©

All materials found in this blog (if not mentioned separately) are produced by Saara Roine and they are protected by copyright laws. Do not use, copy, remove the watermark/signature or distribute without written consent of the owner. All rights reserved: Saara Roine ©