30.3.2022

Vain iloista taidetta kiitos

Telling an artist to paint more cheery things is the equivalent of telling a person to smile more. "You look better when you smile". Just don't. Plus saying something like that implies that the art in question lacks nuances and to me it's at least a little annoying.

Se, että sanoo artistille: "sun pitäs maalata ilosempia asioita"... on vähän niinku sanois jollekulle, että niiden pitäs hymyillä enemmän. "Näytät paremmalle kun hymyilet". Kun teet näin implikoit vähintään vahingossa, että kyseinen taide ei sisällä nyansseja ja mua itseäni se vähän jopa ärsyttää. 

Taide kun ei mene mihinkään yksinkertaisiin lokeroihin tunteiden mukaan. Sama teos koskettaa eri ihmisiä eritavoilla riippumatta siitä mitä artisti itse halusi sillä ilmaista (tai halusiko ilmaista hirveemmin mitään). Muutenkin ihan oikeesti... jos mua ei nyt hymyilytä, niin en hymyile! Jos en just nyt haluu maalata yleisesti iloisiksi tulkittuja asioita (kuten kukkia), niin sitten en! 🙄 Sitäpaitsi mähän maalaan aina muunmuassa niitä kukkia?? Mitä sä höpötät? 😂


Anemone Me - A4, sekatekniikka paperille, 2022

Kuten olen jo aiemmin täällä blogissa maininnut, mä käytän taiteilua/luomista sekä asioiden purkamiseen/käsittelyyn, että rauhoittamiseen. Tuolla etusivulla on sellaset osiot heti blogin bannerin alla, kuin KUKA ja MITÄ. Kerron siellä tosiaan siitä, kuka oon, millasta taidetta harrastan ja millasta sisältöä täältä blogista löytyy. HUOM ne sivut (ja monet muut tän blogin yksityiskohdat ja tiedot) ei näy sulle jos selaat mobiilinäkymässä.

"Taasko sä piirrät noita mörköjä?". Tämän totesi mulle mun ylästeen kuvisope. Ois pitäny sillon ärhäkkänä teininä vastata tohon jotain edgyy, niinku vaikka: "joo piirrän mörköjä, kun elämä on yks vitun iso mörkö" tms? 😂 Ja ihan oikeesti mun isä kuoli niihin aikoihin, että juuh jooh sori kun piirsin jonkun synkän kuvan?? Mua on aina kiinnostanut kauhu genrenä ja kaikki siihen liittyvä, muunmuassa gore ja Halloween. Että ei se ole pelkästään sitä henkilökohtaisten menetysten ja surujen ilmaisua myöskään. Totta kai mun mieltymykset näkyy mun teoksissa. Deal with it nössö! 💀

Tuskan suikaleita - A4, sekatekniikka paperille, 2022

Riippuen siis siitä mitä milloinkin tunnen itse tarviivani, mulla toistuu muunmuassa sellaiset aiheet kuin: kasvit, kukat, puut, eläimet, avaruus, kristallit, naisen keho, suolet, veri, luut, maisemat, omakuvat, vääristymät... Eli kaikkea aika laidasta laitaan. Voisin itseasiassa tehdä erikseen sellasen merkinnän missä mietin ja näytän niitä itellä toistuvia teemoja. Ne kun on tullu vastaan monesti vuosien varrella.

Ja luen tästä ulos vielä ihan täysin sen, että oon teinistä asti piirtänyt myös sitä fanarttia. Eli ne sarjat joista tykkään ja niissä seikkailevat hahmot on myös aina ollu läsnä siinä millasta sisältöö tuotan. Pidän mun ns totisen originaaliin taiteen hyvin erillään fanartista ja suurinta osaa siitä en esim jaa täällä blogissa vaan ainoastaan Twitterissä. Että sekin vielä. Multa syntyy paljon vaikka mitä erilaista juttua... eikä vaan niitä "mörköjä"! 👾👹🤦‍♀️

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki blogista löytyvä materiaali (ellei erikseen mainita) on Saara Roineen tuottamaa ja copyright-lain suojaamaa. Älä käytä, kopio, poista vesileimaa, tai levitä ilman omistajan allekirjoittamaa suostumusta. Kaikki oikeudet pidätetään: Saara Roine ©

All materials found in this blog (if not mentioned separately) are produced by Saara Roine and they are protected by copyright laws. Do not use, copy, remove the watermark/signature or distribute without written consent of the owner. All rights reserved: Saara Roine ©